من وحي السُنّة

من وحي السُنّة: قال صلى الله عليه وسلم : ( إذا وسد الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة )       ***       قال صلى الله عليه وسلم : (والله ما الفقر أخشى عليكم ، ولكني أخشى أن تبسط عليكم الدنيا ، كما بسطت على من كان من قبلكم ، فتنافسوها كما تنافسوها ، وتهلككم كما أهلكتهم )       ***       قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحا، وببيت في أعلى الجنة لمن حسن خلقه.) .

13 يوليو، 2011

إلحق... أمسك شعبان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
إيه؟  أنت لسة نايم؟  لسة مش واخد بالك؟ لسة مش عارف إيه إللي بيحصل؟


ياعم فوق وصحصح، دا إحنا بقينا في نص شهر شعبان، أه والله، أنهاردة ليلة 13 من شعبان، يعني كلها أسبوعين ويومين كدة وتلاقي رمضان هل هلاله، وأنت برضو لسة نايم...!!!

يا عمي دا المسلسلات خلصوا تصويرها وإعلانتها شغالة من زمان، وأنت لسة مامسحتش التراب من على المصحف؟!!
الفضائيات حطت خريطتها، وأنت لسة ما صومتش ولا يوم من شعبان؟؟؟

يا نهار ياجدعان، يا ناس فوقوا شوية، خلاص الوقت بيجري والعد التنازلي بدأ من زمان، إلحق سخن وشحم قلبك وهمتك قبل ما يجي عليك رمضان تبص تلاقي أكتر من نصه رايح في تهيئة نفسك على الخيرات، ولا أنت أصلاً مش ناوي تغير من نفسك حاجة في رمضااان؟؟؟

معلش لهجة بتاعت خناقات شوية، بس بجد الوقت أزف وإحنا لسة نايميين في العسل ( إلا من رحم الله)، عشان كدة كان لازم أخش شمال على طول عشان نفوق بسرعة وندرك ما يمكن إدراكه.


شهر شعبان زي ما قال النبي صلى الله عليه وسلم : هو شهر يغفل عنه الناس بين رجب ورمضان.
وأيضاً هو شهر ترفع فيه الأعمال، فشعبان له فضائل عدة، وبعدين دا شهر رمضان  وراه على طول، يعني لو مستعدتش فيه لرمضان هتستعد أمتى...


التدوينة دي حاجة كدة على السريع، حبيت بس أنبه فيها الناس بشهر شعبان وأنه خلاص بيلم ورقه وماشي أهو، فيالا نلحق كدة نسخن بشوية حاجات، ونبدأ من بكرة...
1. بكرة إن شاء الله 13 شعبان، فياريت نحاول نصوم الثلاث أيام 13 و 14 و 15 وهم الخميس والجمعة والسبت، وتنويه مهم وهو إننا هنصوم الأيام دي إن شاء الله عشان النبي صلى الله عليه وسلم كان بيصوم الثلاث الأيام دول من كل شهر، يعني مش بنية الأحتفال بالنصف من شعبان، وإنما هو زيهم زي 13 و 14 و 15 من رجب، و 13 و 14 و 15 من محرم، وهكذا، واعلم أن الإحتفال بليلة النصف من شعبان من البدع المحدثة، وفضل ليلة النصف من شعبان لم يثبت فيها شيء صحيح (راجع كلام الشيخ بن باز رحمه الله من هنا).


2. لو أنت كنت متعود تصوم أثنين وخميس من كل أسبوع، أو ليك أي عادة أخرى من صيام الأيام (كصيام يوم ويوم) فكمل صيام بعد كدة لغاية آخر الشهر ماعدا اليوم الأخير، لأن النهي إنما هو لمن لم يكن له عادة في الصيام.


3. قوم يالا ومن دلوقتي هات المصحف بتاعك وأبدأ أقرأ فيه، وحاول تقرأ ختمة كاملة قبل الشهر ما يخلص ( عادي يعني لو كل يوم جزئين).


4. أقرأ واسمع بعض الدروس والخطب عن فضل شهر شعبان وكيفية استغلاله والإستعداد فيه لرمضان، وموقع طريق الإسلام هتلاقي من الصفحة الرئيسية مجموعة كبيرة من المواد المسوموعة والمقروءة.


5. حاول برضو قبل رمضان تقرأ/تسمع شيء مختصر عن أحكام الصيام.

6. يا سلام لو كل يوم كدة تصليلك ركعتين أو أربعة أو أكتر على حسب مقدرتك، قياماً بالليل، هتفرق معاك جامد وهتنعش قلبك وتخليك متشوق لقيام رمضان، ولما يجي رمضان هتبقى مستعد لطول القيام فيه دون تعب أو شيء آخر.


7. الدعاء، اجتهد في الدعاء والذكر والإستغفار عسى الله أن يتقبل ويغفر لك من الذنوب قبل رمضان فتستقبل رمضان بقلب طاهر من الذنوب بإذن الله، ولا تنسى الدعاء لله بأن يبلغنا رمضان، فقد لا نبلغه، وكمان... أوعى تنساني من صالح دعائك.


كفاية كدة وربنا يعيننا على فعل الطاعة.


اللهم بلغنا رمضان، وأكتب لنا فيه المغفرة والعتق من النار

آمييين

____________________________________________
* تدوينة قديمة كتبتها في نفس الوقت ده من السنة الماضية.

0 اكتب تعليقك... فرأيك يهمني: