من وحي السُنّة

من وحي السُنّة: قال صلى الله عليه وسلم : ( إذا وسد الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة )       ***       قال صلى الله عليه وسلم : (والله ما الفقر أخشى عليكم ، ولكني أخشى أن تبسط عليكم الدنيا ، كما بسطت على من كان من قبلكم ، فتنافسوها كما تنافسوها ، وتهلككم كما أهلكتهم )       ***       قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحا، وببيت في أعلى الجنة لمن حسن خلقه.) .

05 يوليو، 2009

ومرت خمس سنوات ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
يااااااااه...
دا العمر بيعدي صاروخ، أوام كدة عدت خمس سنين، اه والله الواحد فجأة كدة بص لقى نفسه خلص.
كنا لسة من قريب بنفكر هندخل كلية إيه وقسم إيه.... وفجأة كدة خش ناقش مشروع تخرجك!!!
لسة الكلام دة كان امبارح، بالظبط يوم 4/7/2009
يوم لن ينسى بسهولة من ذاكرة دفعتنا الغالية، يوم التخرج، يوم الخلاص، يوم الإفراج،... قول إللي أنت عايزه.
هو طبعاً الواحد مهما كانت دراسته جميلة وكليته كذلك بيكون فرحان عند التخرج والتخلص من الدراسة ما بالك إذا كان لديه معاناه فيما سبق ذكره.
طبعاً أنا مش هغلط في الكلية ولا حاجة ذي ما ناس بتعمل وتقول كلام مالوش لازمة، بس الحياة مش لونها بمبي ولا حاجة، يعني أكيد الواحد لازم يعاني في حاجات كتير.

أما عن الاستفادة من الكلية...
برضو في ناس بتخش شمال أوي بطريقة تضايق، يعني ماينفعش تقول أنا لم استفد شىء، بس أنا اقدر أقول بكل ثقة إن ما تعلمته واستفدته لا يستحق 5 سنين من العمر، أو بمعنى آخر ما حصلت عليه ليس بالقدر المتوقع والمفروض حصوله.

يا ترى إللي جاي أحسن من إللي راح.... إن شاء الله يكون كذلك.

ياترى لسة فيه مذاكرة ودراسة فيما يأتي.... طبعاً
أصل تحصيل العلم لا ينتهي والانسان لا يكف عن التعلم طوال حياته، ولكن هناك فرق:
التعلم في الحياة وبالخبرات والتجارب يكون ممتع نوعاً ما، وخصوصاً التعلم الذاتي تكون المتعة فيه مضاعفة، كما أن الانسان عندما يتعلم بمزاج بيكون له مزاج وهو بيتعلم، غير لما يتعلم حاجات كتير بالغصب وهو غير مقتنع ببعضها ولا يستطيع فهم البعض الآخر.

المهم كفاية كدة وربنا يسهل لنا ولكل الشباب ونشتغل بسرعة .

سلام

2 اكتب تعليقك... فرأيك يهمني:

سكندري يقول...

عزيزي مخ لقد مرت الأيام سريعاً.انا متفق معاك في كل اللي انت قلته انا اتعلمت كتير بس كان ممكن اتعلم حاجات افيد وأحسن من اللي أنا اتعلمته في زمن اقل كمان
ولكن من لم يشكر الناس لن يشكر الله
شكر لك من علمني حرفاً

غير معرف يقول...

فعلاً يا قصص هو ده قصدي إن احنا لازم نشكر الناس على مجهودهم ولو كان ضئييييل